Geen wachtrij,
24 uur bestellen
Privacy, Niemand
die uw medicijnen ziet
Betrouwbaarheid Officiële apotheek
Gratis verzending* Vanaf 40 euro

Uitgerookt


Ook in 2014 worden gedragsverandering bij stoppen met roken eenmaal per jaar vergoed vanuit de basisverzekering. Daarnaast worden ook nicotinevervangers en receptgeneesmiddelen (gedeeltelijk) vergoed. Houdt u er wel rekening mee dat deze basisvergoeding mee kan tellen bij uw verplicht eigen risico. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de precieze voorwaarden.


De belangrijkste voordelen wanneer u stopt met roken 

  • U verkleint uw risico op hart- en vaatziek­ten, kanker en longaandoeningen. Na 1 jaar is de kans op hart- en vaatziekten al de helft van die van een roker.
  • U voelt zich gezonder.
  • U kunt beter slapen.
  • U bent onafhankelijk van tabak.
  • U krijgt binnen enkele weken een betere conditie. (Prettig bij sporten, traplopen, stoeien met de kinderen enz.)
  • U kunt beter ruiken en proeven (al binnen 48 uur).
  • U heeft geen geelbruine vingers en tanden meer.
  • Uw kleding en huis ruiken frisser.
  • U bespaart veel geld.
  • U zet uw omgeving niet meer ongevraagd in de rook. Ook meeroken is immers schadelijk voor de gezondheid.

Stoppen met roken vergt een plan van aanpak
Stoppen met roken is niet alleen wilskracht, uw lichaam moet het ook kunnen. Iemand die rookt is tenslotte zowel lichamelijk als geestelijk afhankelijk van nicotine.
Naar schatting doen jaarlijks 100.000 mensen een serieuze poging om te stoppen met roken. Zonder hulpmiddel slaagt één op de twintig daarin, terwijl bij gebruik van allerlei middelen als nicotine vervangers, acupunctuur, Allen Carr-methode of groepstherapie één op de tien succesvol is. Met een goede motivatie en een goede aanpak is de kans groter dat u van het roken afkomt.


Adviezen bij stoppen met roken


Ontwenningsverschijnselen  
Als u stopt kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden, zoals zin in roken, prikkel-baarheid, concentratieproblemen, toegenomen eetlust, hoofdpijn, maagzuur en tragere stoelgang. Deze worden veroorzaakt door de vraag van het lichaam om nicotine. Als u veel rookt, kunt u hier meer last van hebben. De verschijnselen zijn erg vervelend, maar kunnen geen kwaad en gaan van¬zelf weer over. 24-72 uur na de laatste sigaret zult u daar het meeste last van hebben. Daarna daalt het aantal ontwenningsverschijnselen sterk. Afleiding en ontspanning helpen de ontwenningsperiode te overbruggen. Lichaamsbeweging is hierbij belangrijk. Zorg dat u ten minste vijf dagen per week een halfuur intensief beweegt. Hiermee kan tevens eventuele gewichtstoename worden beperkt.

Gewichtstoename na stoppen?
Van alle stoppers wordt 90% niet meer dan 2-3 kg zwaarder. Deze extra kilo’s worden voornamelijk veroorzaakt door de toegenomen eetlust. Na het stoppen kunnen veel mensen immers beter ruiken en proeven. Bovendien zijn stoppers geneigd meer te eten om zo het gemis van een sigaret te compenseren. Daarbij komt dat roken de stofwisseling verhoogt. Stoppen betekent dus voor veel mensen een tragere stofwisseling en dit kan bijdragen aan de gewichtstoename.

Stoelgang
Om de stoelgang te bevorderen kunt u het beste veel bewegen, vezelrijke voeding eten (bijv. fruit, bruinbrood) en veel water drinken (mini­maal 1½ liter per dag).

Behoefte aan roken
Heeft u juist tijdens pauzes behoefte aan roken, drink dan een glas water, eet een stuk fruit, loop een blokje om of gebruik een andere afleiding.

laatst bekeken producten